Dominique Vinay
Associate Professor at UCLy
3. Culture(s), Language and Imagineriesdvinay@univ-catholyon.fr
Campus Lyon - Carnot
23 Place Carnot 69002 Lyon
23 Place Carnot 69002 Lyon
Function
- Academic director, School for international careers of UCLy Lyon Catholic University
- Member of Culture(s), Language, Imaginaries Research Group,UR CONFLUENCE Sciences et Humanités (EA 1598) Lyon Catholic University
- Faculty researcher, Pôle facultaire Lettres et Langues Lyon Catholic University
Further information
- CNU section: 09. French language and literature
Research areas
Arts ans LiteratureTeaching areas
French Literature French GrammarPresentation
Dominique VINAY has a doctorate in French literature. Dean of UCLy's Humanities and Languages faculty between 2017 and 2023, and head of the Culture Department during that period, she is currently head of ESTRI, the Higher School of Translation and International Relations. Her interests lie in the relationship between art and literature. She is a member of UCLy's CONFLUENCE: Sciences et Humanités research unit (Cultures, langue, imaginaires division) and of the Art et Reconnaissance research group, which is attached to the International Human-Being Research Center attached to the University of Perugia (Italy).
-
Scientific Publications & Communications
-
Coordination of conference proceedings
- DENIZEAU, Laurent, VINAY, Dominique (dir.) (2013). Écrire la maladie, Actes de la journée d'étude CIE et Faculté des Lettres, Revue de l’Université catholique de Lyon, 23, 59 p.
-
Articles In Peer-Reviewed Journals
- VINAY, Dominique (forthcoming). «Passages – De l’Éphémère dans l’art». Metaxy Journal.
- VINAY, Dominique (2022). «Art et reconnaissance : Le Chef-d’œuvre inconnu de Balzac». Filosofia, arte, riconoscimento, Metaxy Journal, 2022/2, 181-197. [+]
- AYROULET, Elie, VINAY, Dominique (2020). «L’ascension du mont Ventoux de Pétrarque, allégorie d’une humanité en quête d’élévation». Verbum Analecta Neolatina, XXI, 1-2, 1-20. [+]
- VINAY, Dominique (2015). «Charles VIII et David au temps des guerres d’Italie». Les Figures de David à la Renaissance, Cahiers d'Humanisme et Renaissance, 21, 124, 21-50. [+]
- VINAY, Dominique (2004). «La France, nouvel Israël dans les pamphlets au temps de la Ligue». Journal de la Renaissance , Brepols, 2004/2, 271-286. [+]
-
Chapters
- VINAY, Dominique (2018). «L’œuvre (re) produite : ce que la pensée artistique de W. Benjamin doit à L’Ève future». In : Stéphane Kalla Karim (dir.), D’une caméra se jouaient les absents, Étude interdiscipliaire du 7e art. Lyon : Editions Jacques André, coll. Atomos : Philosophie et interdisciplinarité, 77-90.
- VINAY, Dominique (2015). «Les Mots et les maux : dire la maladie dans 'La Chambre 100'». In : Ecrepont, Vincent (dir.), La Chambre 100. Paris : L’Harmattan, 75-82.
- VINAY, Dominique (2001). «Rédaction de 30 notices». In : Simonin, Michel (dir.), Dictionnaire des lettres françaises - XVIe siècle. Paris : Editions Fayard.
- VINAY, Dominique (1997). «Clément Marot, Martin Luther et Pierre Caroli : aux sources des Trente premiers psalmes». In : Defaux, Gérard et Simonin, Michel (dir.), Clément Marot, Prince des poètes françoys, 1496-1996. Paris : Honoré Champion, 417-434.
- Interventions In Symposiums
-
Communications in a symposium, scientific seminars
- VINAY, Dominique (2023). «Introduction - Passage - L'éphémère dans l'art». Journée d'études : "L'éphémère dans l'art. Fugacité, beauté, fragilité", Chaire Vulnérabilités,UCLy et Centre de recherches Art et Reconnaissance, Université de Perugia, May 2023, Lyon, France. [+]
- VINAY, Dominique (2021). «Splendeurs et misères de la 'reconnaissance' dans le Chef-d'oeuvre inconnu de Balzac». Colloque "Art et reconnaissance de l'humain, un dialogue ENTRE les savoirs", International Human-Being Research Center (IHRC), Universita degli Studi di Perugia, May 2021, Perugia, Italy [By invitation]. [+]
- VINAY, Dominique (2016). «L’humaniste au sommet. Sur "L’Ascension du Mont Ventoux" de Pétrarque». Cycle de séminaires sur l’Humanisme, 9 novembre 2016, Université de Perugia, Italie, November 2016, Perugia, Italy.
- VINAY, Dominique (2016). «Comment s’écrit le couplage des sons et des images dans L’Ève future de Villers de l’Isle-Adam ?». Colloque Résonnances – Littérature et cinéma, Université Péter Pazmany, June 2016, Budapest, Hungary.
- VINAY, Dominique (2014). «"J’ai besoin d’un mot de Dieu" : Variations autour du modèle de Kraepelin». Journée d’étude sur Le médecin, la famille et le patient Alzheimer. Éthique, théâtre et médecine, Centre interdisciplinaire d'éthique, UCLy, May 2014, Lyon, France.
-
Coordination of conference proceedings
-
Scientific valorisation and dissemination of knowledge
-
Popular Science
-
Articles
- VINAY, Dominique (2013). «"Il n’y a pas de mort!" Regards sur 'La Mort d’Ivan Illitch' de Léon Tolstoï». Dossier "Ecrire la maladie", Actes de colloque du CIE, Revue de l’Université catholique de Lyon, 23, 20-26.
- VINAY, Dominique (2010). «Croyance et science dans Bouvard et Pécuchet de Flaubert. L’arbre et la connaissance». Revue de l’Université catholique de Lyon, 18, 65-72.
- VINAY, Dominique (2005). «Le symbolisme politique de David à la harpe dans le Penser du Royal Mémoire de Guillaume Michel (1518)». Dossier Musique, poésie et vers mesurés, Albineana, Cahiers d'Aubigné, 21, 123-151. [+]
-
Conferences and presentations to the general audience
- VINAY, Dominique (2017). «Parce que j’ai pris la plume pour écrire toute la vérité… Approche littéraire de l’Autobiographie d’A. T. Still», UCLy. Colloque : Que faire avec un récit des origines ? CIE, Centre interdisciplinaire d'éthique de l'UCLy, February 2017, Lyon, France.
-
Articles
-
Popular Science
-
Scientific Collaborations
-
Member of research laboratories
- Since 01/09/2020, Associate member of the "Arte e riconoscimento" team, IHRC, Università degli Studi di Perugia, Italie
- Since 07/01/2020, Member of Culture(s), Language, Imaginaries Research Group,UR CONFLUENCE Sciences et Humanités (EA 1598), UCLy, France
- 1994 - 1995, Research Assistant, Université de Montréal, Canada
-
Member of research laboratories
-
Editorial Activities
-
Participation in editorial committees
- Since 2021, Member of the editorial board for Metaxy journal, Metaxy Journal, Università degli Studi di Perugia, Italy
-
Participation in editorial committees
-
Diplomas
- 2003, Doctorat, Langue et littérature françaises, La Couronne et la harpe : présence du roi David dans la littérature française de la Renaissance, Université de Tours, France
- 1996, DEA, Littérature, Langue et littérature françaises de la Renaissance, Centre d'Etudes Supérieures de la Renaissance (CESR), France
- 1995, Maîtrise de littérature, "Le Jeu des révélations dans "Las Fortunas de Andrómeda y Perseo" de Pedro Calderón de la Barca (1653). Poésie, peinture et musique", Université de Montréal, Canada
-
Pedagogical activities and responsabilities
- Since 2020, Academic director, School for international careers of UCLy, UCLy, France
- Since 2017, Chargée de Mission Culture, UCLy, France
- Since 2016, Dean of the department, UCLy, France
- Since 2008, Academic director, Faculté des Lettres et Civilisation, UCLy, France
- Since 2005, Faculty researcher, Pôle facultaire Lettres et Langues, UCLy, France
- Since 2004, ATER, Faculté des Lettres, Université Paul Valéry Montpellier 3, France
- Since 2004, Teacher, Institut catholique de Rennes (ICR), France
- Since 1996, Teacher, Université de Chicago, Etats-Unis
-
Teaching
-
Awards and distinctions
- 1999 - 2000, Canadian federal research funding agency, Centre de recherche en Sciences humaines du Canada (CRSH), Canada
- 1996 - 1999, Doctoral research excellence grant (36 months), Fonds pour la formation de chercheurs et l’aide à la recherche du Québec (FCAR), Canada
- 1995 - 1996, Excellence Scholarship for a Diploma of Advanced Studies, Fonds pour la formation de chercheurs et l’aide à la recherche du Québec (FCAR), Canada
-
Certificates and training
- 1991, Certificat in Spanish language and culture, advances level (C2 CECRL), Universidad de Salamanca, Espagne
-
Languages
- English - Capable d'enseigner
- Spanish - Capable d'enseigner